Kaedah Pelenyapan/Pelupusan/ Extinction
- Semasa penggunaan
teknik ini , ia tidak melibatkan sebarang tindakan atau tingkah laku
apabila wujud suatu tingkah laku yang tidak diingini didalam situasi
tertentu terapis tidak akan bertindak balas (tiada tindakan oleh terapis)
akibatnya tingkah laku itu tidak akan berulang.
- Contohnya seorang
kanak-kanak dalam bilik bersama ibu bapanya. Kanak-kanak akan membuat
bising. Ibu bapa tidak memperdulikan tindakan kanak-kanak tersebut. Lama
kelamaan tingkah laku kanak-kanak tadi akan berhenti dengan sendirinya
kerana tidak diberi perhatian oleh ibu bapa.
- Contoh situasi sekolah – terdapat pelajar
yang membuat bising. Guru memberi perhatian kepada pelajar yang tidak
membuat bising. Pelajar yang membuat bising akan sedar dan akan
mengurangkan tingkah laku bising dan lama kelamaan akan pupus.
- Kaedah pelupusan mudah digunakan – bukan
hanya oleh pakar tetapi oleh orang biasa untuk melenyapkan/melupuskan
tingkah laku yang tidak diingini.
- Sesuai digunakan
dengan teknik peneguhan .
- Berkesan andainya
mendapat kerjasama dari pihak lain . Contohnya ibu bapa, guru dan rakan
sebaya.
- Terapis harus
melihat keadaan persekitaran dimana tingkah laku ini berlaku- harus
melihat kenapa terjadi tingkah laku yang tidak diingini itu.
- Harus mengenalpasti tingkah laku tidak
diingini dan ingin ditinggalkan oleh individu tersebut.
- Tingkah laku yang
tidak diingini itu kadangkala mendapat peneguhan daripada individu lain.
- Terapis juga harus melihat t/laku alternatif
selepas pelupusan agar tingkah laku itu dapat diteguhkan.
- Dalam situasi
dimana suatu tingkah laku yang tidak diingini berlaku, tindakan akan diambil
serta merta akibatnya tingkah laku yang tidak diingini ini tidak akan
berlaku lagi.
- Dendaan dibahagikan kepada 2 bahagian iaitu;
- dendaan fizikal
- dendaan verbal
- dendaan fizikal –
melibatkan semua jenis dendaan aversif (tindakan negatif)
- dendaan verbal - berleter, mengeluarkan
perkataan yang memberi kesan negatif.
- Dendaan boleh digunakan dikalangan kanak2
apabila melakukan tingkah laku tidak diingini seprti bermain api – pukul
tangan.
- Dendaan fizikal harus digunakan dengan
berhati-hati kerana ia mendatangkan kesan emosi yang negatif kepada
kanak-kanak.
- Dendaan verbal pula memberi kesan negatif
kepada penerima contohnya mengungkit kisah lalu.
- Dendaan digunakan dengan cara yang lebih
positif supaya penerima tidak akan menerima kesannya.
- Merupakan kaedah mengurangkan tingkah laku
yang tidak diingini disamping melatih tingkah laku yang tidak sesuai.
Pengembalian pembetulan keterlaluan
- memerlukan
individu/kumpulan individu yang melakukan tingkah laku yang tidak diingini
mengubah tingkah laku tersebut serta mengembalikan pada suasana yang asal.
- Contohnya
kanak-kanak membuang sampah merata-rata, terapis akan menyuruh kanak-kanak
itu mengutip sampah semula disamping itu terapis juga meminta kanak-kanak
itu mengutip sampah yang lain dan menyapu sampah.
- Bertujuan bukan hanya mengubah tingkah laku
yang tidak diingini tetapi juga memberi pengajaran kepada individu tadi
bahawa tingkah laku yang tidak diingini tadi ada kaitannya dengan situasi
tertentu.
- memerlukan individu
melakukan tingkah laku yang tidak diingini dengan teratur atau melalui
tahap-tahap tertentu.
- Contohnya murid
berebut2 untuk membuat barisan pada masa rehat. Tingkah laku berebut-rebut
tidak disukai oleh guru. Oleh itu guru meminta murid-murid balik ke kelas
dan mengulang semula tingkah laku berbaris itu dengan lebih teratur.
- Semasa menjalankan kaedah ini terapis harus
memberitahu tujuan menggunakan kaedah tersebut. Terapis juga perlu
memberitahu klien tingkah laku yang tidak diingini disamping menunjukkan
tingkah laku yang sesuai.
- memerlukan individu
atau sekumpulan individu melakukan tingkah laku yang tidak diingini itu
berkali-kali sehingga menimbulkan kejemuan. Berdasarkan kaedah ini
diharapkan individu akan merasa letih dan bosan melakukan sesuatu yang
tidak diingini itu. Sesuai juga digunakan oleh guru dalam persekitaran
sekolah dan kanak-kanak.
- Contohnya
kanak-kanak tidak duduk diam- guru menyuruh kanak-kanak tersebut duduk
berdiri selama beberapa kali sehingga murid tidak membuat tingkah laku itu
lagi.
- Ianya berbeza
dengan amalan positif kerana dalam amalan negatif tingkah laku yang tidak
diingini itu akan diulang berkali-kali, manakala amalan positif pula
mengulang tingkah laku yang diingini.
- Amalan negatif ini
tidak begitu sesuai dilakukan pada persekitaran organisasi. Tidak sesuai
bagi mereka yang lebih dewasa.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan