MEMBENTUK TINGKAH LAKU BARU
- Shaping/ Pembentukan
- Merupakan
kaedah yang digunakan bagi tujuan membentuk tingkah laku yang belum
dilakukan oleh individu tertentu.
- Shaping
/pembentukan boleh didefinisikan sebagai pembentukan satu tingkah laku
baru terhasil daripada peneguhan apabila melakukan satu tingkah laku yang
hampir sama dengan tingkah laku yang dikehendaki.
- Shaping
juga dikatakan sebagai suatu tingkah laku jangkaan silih gantian yang mana
apa bila suatu peringkat itu dicapai peneguhan akan diberikan sehingga
individu itu mencapai tingkah laku yang diingini.
- Contohnya ibu mengajar anak bercakap
bayi menyebut "daa" "maa" – diberi peneguhan seperti
cium , peluk, dsb, sehingga lah bayi tadi dapat menyebut "mommy"
"daddy".
Perkara yang perlu diingat
semasa menggunakan Teknik Shaping
- kenal pasti
apakah tingkah laku yang sebenarnya yang ingin dijadikan tingkah laku
dikehendaki.
- Apakah
tingkah laku yang terawal sekali yang dilakukan oleh individu tersebut
supaya peneguhan yang sesuai akan diberikan.
- Pemilihan
tahap-tahap harus sesuai pada individu tersebut dan langkah-langkah itu
tidak terlalu panjang. Kalau terlalu banyak langkah – akan dilupai oleh
individu tersebut.
- Jangkamasa yang sesuai juga patut
diberikan pada setiap langkah dan disamping itu kita juga tidak terlalu
cepat dari satu tahap ke tahap seterusnya.
- Shaping sebenarnya satu teknik yang
biasa digunakan oleh kita dalam kehidupan seharian tanpa disedari.
Contohnya mula belajar menari, memandu, menunggang basikal dan sebagainya.
- Kelemahan
teknik ini adalah suatu tingkah laku yang dikehendaki pada permulaannya
akan menjadi satu tingkah laku yang tak dikehendaki sekiranya kita membuat
kesilapan semasa menggunakan teknik ini.
2. Fading/ Pelunturan
- Bermaksud
pengurangan rangsangan secara beransur-ansur supaya gerakbalas yang
berlaku akan wujud berdasarkan pengurangan rangsangan tadi.
- Boleh
digunakan secara lisan atau pun tunjuk ajar.
- Contohnya
dalam melukis bulatan
- Pegang
tangan anak kuat-kuat (rangsangan 1)
- Kurangkan
tekanan sehingga langkah terakhir- pegang tangan secara perlahan sehingga
anak dapat melukis bulatan.
- Pengurangan rangsangan secara lisan –
Contohnya inginkan anak menyebut namanya . Mula –mula tanya siapa nama
anda? Diikuti dengan jawapan seperti Ali. Ini akan diulang sehingga anak
tadi dapat menyebut namanya. Oleh langkah seterusnya adalah hanya menyoal
soalan sahaja iaitu siapa nama anda?
Langkah yang perlu diingat semasa menggunakan kaedah
ini
- Perlu
mengenalpasti rangsangan yang mengawal suatu tingkah laku yang diingini.
- Rangsangan
yang digunakan hendaklah sesuai bagi individu tertentu dan tidak
mendatangkan kesan sampingan kepada inidvidu tersebut.
- Memerlukan beberapa tahap yang sesuai
bagi membolehkan inidvidu mencapai tingkah laku yang baru tetapi apa yang
membezakan adalah peneguhan hanya akan diberikan apabila tingkah laku yang
diingini itu tercapai.
Perbezaan antara Shaping dan Fading
Shaping – perubahan kepada respon tetapi rangsangan
masih sama.
Fading – Perubahan kepada rangsangan tetapi respon
masih sama.
3. Chaining (Perantaian)
- Kaedah
perantaian memerlukan rantaian diantara rangsangan dan gerakbalas ( S –
R). Dengan kata lain suatu rangsangan itu akan mengakibatkan gerakbalas
dan gerakbalas itu pula akan mewujudkan rangsangan yang berikutnya dan
rangsangan itu pula akan mengakibatkan gerakbalas yang baru. Proses ini
akan berulang sehingga suatu tingkah laku terminal( dikehendaki) akan
dicapai.
- Kaedah
perantaian dibahagikan kepada 3 jenis
- Persembahan
tugasan secara menyeluruh
- Backward
chaining (perantaian kebelakang)
- Perantaian kehadapan
- Persembahan
tugasan secara menyeluruh contohnya mengajar anak mengikat tali kasut.
Tunjuk kesemua langkah dan selepas itu suruh anak membuat semula. Kaedah
ini tidak sesuai untuk orang cacat.
- Menggunakan
langkah terakhir dahulu dimahirkan oleh individu sebelum langkah-langkah
yang sebelumnya. Memahirkan setiap langkah dari langkah terakhir.
- Individu akan dimahirkan dengan
langkah pertama dahulu selepas itu langkah kedua sehingga mencapai tingkah
laku yang dikehendaki.
Di antara ketiga-tiga kaedah perantaian ini, ii dan
iii sesuai digunakan dikalangan orang biasa dan orang cacat. Manakala kaedah
yang pertama hanya sesuai bagi individu yang matang/ yang lebih memahami.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan