Jumlah Paparan Halaman

Ahad, 20 Mei 2012

MENGENALPASTI APA YANG INGIN DIUBAH


MENGENALPASTI APA YANG INGIN DIUBAH


Tingkah laku sasaran dan tingkah laku matlamat
  • Pendekatan tingkah laku memerlukan kita mengenalpasti (pinpoint) tingkah laku sasaran yang perlu diubah. Selepas mengenalpasti, bolehlah menetapkan matlamat dan memulakan rawatan.
  1. Mengenalpasti dan mendefinisikan matlamat tingkah laku.
    • Matlamat (hasil) kadangkala terlalu umum untuk mereka teknik rawatan.
    • Matlamat tingkah laku yg memberi fokus kepada langkah-langkah yang akan menjurus kepada tingkah laku sasaran adalah perlu untuk mereka bentuk rawatan kepada tingkah laku sasaran tersebut.
    • Adalah penting untuk mengenal pasti sub matlamat apabila berhadapan dengan tingkah laku yang lebih kompleks.
    • Matlamat tingkah laku mestilah didefinisikan dengan jelas agar perubahan tingkah laku dapat dinilai.
    1. Mendefinisikan sasaran tingkah laku operan.
      • Tingkah laku sasaran mesti dikenalpasti supaya antecedent dan consequence tingkah laku tersebut diketahui.
      • Kesemua tingkah laku yang hendak diubah mesti didefinisikan dengan baik.
      • Mendefinisikan tingkah laku luaran adalah lebih mudah berbanding dengan tingkah laku dalaman.
        1. Eg . Penilaian sendiri ke atas pemikiran dan perasaan adalah subjektif. Mendefinisikan perubahan fisiologikal seperti degupan jantung memerlukan peralatan khas.
    • Adalah lebih baik mendefinisikan tingkah laku kompleks kepada beberapa siri/langkah (task analysis)
  1. Mendefinisikan sasaran tingkah laku responden.
    • Emosi, perkara disukai, tidak disukai adalah contoh tingkah laku sasaran responden.
    • Tingkah laku respondent – dalaman atau luaran atau kombinasi kedua-duanya. Rawatan boleh memberi fokus kepada setiap jenis atau kedua-duanya sekali.
    • Generelasi tindak balas boleh juga berlaku dengan tingkah laku respondent.
    1. Tingkah laku alternatif
      • Actions that interfere or are incompatible with other behavior.
      • A useful technique for reducing a target behavior is to encourage a person to replace it with an alternative response.
        1. Eg. Thinking "I can do it" instead of "I’ll never do well at this"
Bagaimana mengukur tingkah laku
  • Tingkah laku diukur dengan menilai data yang diperolehi.
a. Jenis-jenis data
  • Kekerapan (mengukur berapa kali sesuatu tingkah laku berlaku)– bilangan rokok yang hisap.
  • Jangkamasa (berapa lama tingkah laku itu berlaku)- jumlah masa yang diperuntukkan untuk bersenam.
  • Latency (mengukur jangkamasa sebelum tingkah laku berlaku) – masa diantara jam berbunyi dan bangun.
  • Kualiti (mengukur sejauhmana prestasi suatu aktiviti) – nilai yang diberikan kepada sesuatu aktiviti seperti tarian/nyanyian.
  • Peratusan – peratus penyertaan kepada sesuatu perkara.
Strategi untuk mengukur tingkah laku
  1. Penilaian langsung (Direct assessment)
    1. Tingkah laku boleh dinilai semasa tingkah laku berlaku.
    2. Pemerhatian boleh dilakukan samaada pemerhati berada dalam persekitaran tersebut atau pemerhati tidak dilihat oleh individu.
    3. Pemarkatan boleh dilakukan daripada rakaman pemerhatian.
  2. Penilaian tidak langsung
    1. Temuduga
    2. Self-report- soal selidik.
    3. Checklist- diisi oleh individu yang signifikan dengan individu yang dikaji.
    4. Ukuran Fisiologikal – digunakan untuk mengukur tindak balas fisiologi.
Observing Behavior: Behavior Sampling
  • Monitoring of all behavior is not always practical; alternative include:-
    • Interval recording records the presence or absence of behavior in short intervals. (eg. 1 min)
    • Time sampling continuously records behavior in a sample of short intervals (eg. The first 10 seconds of each minute)
Observing Behavior : Accuracy and validity
Observer must ensure accuracy and validity of observation.
    • Direct assessment is usually seen as accurate and valid.
    • Results of indirect assessment can be suspect.
    • Reactivity can reduce the accuracy and validity of observation. Reactivity is a process whereby people change their behavior because they know they are being observed.
Developmental and normative comparisons
  • What is considered normal behavior tends to change with age
  • Children may be unable to complete self-reports instruments
  • Children may be unable to record their own behavior
  • Children may be wary of observers and therapist who are strangers
  • Appropriate testing procedures tend to change with age.
Using data and doing research in behavior modification
  • Using data
    • Pendekatan modifikasi tingkah laku menggunakan kekuatan ukuran sesuatu masalah tingkah laku.
    • Untuk menilai keberkesanan sesuatu rawatan, kekuatan sesuatu masalah perlu dikenalpasti sebelum rawatan dilakukan. ( ini diperolehi dari baseline)
    • Data selalunya ditunjukkan dalam graf untuk dilihat dengan lebih jelas.
Doing research
Terdapat 3 jenis rekabentuk kajian yang biasa digunakan.
    • Intrasubject design- compare the behavior of an individual in several settings (eg. Baseline,treatment, and return to baseline)
    • Between subject design – compare the average performance of groups responding to different treatment conditions.
    • Within – subject design – compare the average performance of group of subjects responding to one treatment condition to the average performance of the same group under another condition.
Analyzing the functions of behavior
A. What is a functional analysis
  • Analisis fungsian menerangkan hubungan di antara tingkah laku dan antecedents dan consequences nya.
    • Dalam analisis tingkah laku operan- jelas dilihat tingkah laku, antecedents dan consequences.
    • Dalam analisis tingkah laku respondent, CS adalah antecedent, emosi dan reaksi tingkah laku kepada CR adalah tingkah laku dan consequence adalah hasil daripada tingkah laku.
B. Recording data for Functional analysis
    • Simpan setiap data dalam rekod yang berlainan
    • Penyimpanan data mestilah konsisten dari baseline sehinggalah rawatan.
    • Gunakan A-B-C log untuk mengkategorikan tingkah laku, consequences dan antecedents.
C. How to use a functional analysis
    • Analisis fungsian seharusnya meramal antecedent yang berkaitan dengan tingkah laku, bagaimana consequences yang berbeza boleh mengekalkan tingkah laku dan kenapa tingkah laku tidak berlaku seperti yang diharapkan.
Panduan untuk menentukan dan mengukur tingkah laku
  1. Definisikan tingkah laku sasaran
  2. Tentukan submatlamat2 yang boleh dicapai.
  3. Cari tingkah laku alternatif untuk tingkah laku yang berlebihan.
  4. Gunakan penilaian langsung (direct assessment) jika boleh.
  5. Kenalpasti tingkah laku emosional
  6. Periksa data sebelum menggunakannya.
  7. Rekodkan data serta merta. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan