KONSEP ASAS ANALISIS TINGKAH LAKU
- Analisis tingkah
laku membuat penekanan ke atas alam sekitar atau situasi. Dengan mengubah
alam sekitar/situasi, tingkah laku boleh diubah.
- Di kenali sebagai
Analisis Fungsian
- Terdapat 2 faktor utama dalam alam sekitar
yang memberi kesan ke atas tingkah laku seseorang.
- Sebelum
(Antecedents) - A
- Akibat (Consequences) - C
A B C
A -
SebelumB - Tingkah Laku
C - Akibat
- A mengerakkan
/mengaktifkan B, untuk ubah A dan C, dan baru lah boleh ubah B
- A (antecedents) -
perkara yang berlaku sebelum tingkah laku seperti pertanyaan, arahan,
peraturan, permintaan dan sebagainya
- Tingkah laku
(behavior) (B) - apa sahaja yang seseorang kata/ buat
- Akibat
/Consequences (C) - perkara yang berlaku selepas tingkah laku.
A B C +
Peneguhan positif (C+) adalah peristiwa/ sesuatu yang dibuat selepas tindakbalas dilakukan dan akan meningkatkan kekerapan tingkah laku yang dilakukan seterusnya.
MENGENDALIKAN ANALISIS A-B-C
Untuk mengendalikan analisis A-B-C, perlu menanyakan 4 soalan
- Apakah tingkah laku
seseorang itu bertindakbalas- apa yang mereka lakukan?
- Apakah peristiwa
sebelum tingkah laku berlaku?
- Apakah peristiwa
sebaik-baik sahaja selepas tingkah laku?
- Adakah tindakbalas atau akah tingkah laku itu
bertambah atau berkurangan.
Merupakan 1 kaedah /teknik yang boleh digunakan bagi tujuan berikut:
- Mengatasi tingkah
laku yang dianggap berlebihan.
- Mengatasi tingkah
laku yang tidak diingini langsung
- Membentuk tingkah
laku yang baru seperti bagaimana mengajar anak rajin membaca buku.
- Mengekalkan tingkah
laku yang diingini
- Mengubahkan sesuatu yang tidak diingini.
- Digunakan kerana wujud tingkah laku yang
kadangkalanya boleh diterima oleh individu tetapi tidak boleh diterima
oleh individu lain. Kadangkala juga tingkah laku hanya sesuai pada suatu
situasi tetapi tidak sesuai pada situasi lain.
- Perancangan- Apakah
teknik yang paling sesuai untuk tingkah laku tersebut.
- Melihat tingkah
laku sebenar yang menjadi masalah.
- Pemerhatian
–Beberapa kali.
- Untuk pastikan
berapa kerap tingkah laku yang tidak dingini itu berlaku, ahli psikologi
kadangkala memerlukan bantuan orang lain. Contohnya ibu bapa , guru, rakan
sebaya, penyelia.
- Tindakan seterusnya adalah menyesuaikan
teknik-teknik yang sesuai bagi tingkah laku tersebut
- PERINGKAT PERTAMA -
baseline/ garis dasar
- PERINGKAT RAWATAN –
intervensi : kemahiran / teknik modifikasi tingkah laku yang difikirkan
sesuai digunakan untuk mencapai tujuan garis dasar/ apakah teknik yang
sesuai untuk mengubah tingkah laku tersebut.
- PERINGKAT PEMERHATIAN - follow up /
pemerhatian semula terhadap tingkah laku yang diberi rawatan/teknik tadi.
A B A
Garis dasar- rawatan- pemerhatian
GARIS DASAR
- Seorang terapis
terlebih dahulu mengenalpasti bagaimana corak tingkah laku yang diubah/
dikekalkan itu berlaku.
- Contohnya kekerapan
suatu tingkah laku itu berlaku, masa tingkah laku itu berlaku dan
bagaimana keadaan sekeliling semasa tingkah laku itu berlaku.
- Contohnya untuk mengubah tingkah laku panas
baran – lihat kekerapan, bila berlaku dan keadaan sekeliling.
- Apakah intervensi
yang paling sesuai bagi mengawal tingkah laku yang tidak diingini itu. /
mengekalkan tingkah laku atau mengubah tingkah laku.
- Semasa data
dipungut untuk tentukan baseline –data itu mestilah dibuat dengan betul
kerana data ini akan dijadikan sebagai suatu data perbandingan bagi
menentukan suatu program itu berjaya atau tidak.
- Contohnya kekerapan - 10 kali
Rawatan
- Andainya suatu tingkah laku yang ingin diubah
itu telah berjaya- terapis telah memilih teknik yang sesuai bagi tujuan
tersebut.
Kajian single subject/intrasubject design
- Rekabentuk asas -
ABA
- Rekabentuk
kebalikan (ABAB)
- Tujuannya untuk melihat keberkesanan
penggunaan sesuatu rawatan /teknik dan kemungkinan juga rawatan yang lain
akan digunakan pada peringkat berikutnya.
- Rekabentuk pelbagai
garis dasar.
- Pelbagai garis
dasar merentasi tingkah laku
- Pelbagai garis
dasar merentasi situasi
- Pelbagai garis dasar merentasi individu
- Baseline/ garis
dasar melebihi daripada satu diambil berdasarkan individu yang berbeza
ataupun garis dasar itu berdasarkan tingkah laku yang berbeza.
- Manakala bagi jenis tingkah laku pula
kemungkinan garis dasar itu berdasarkan lebih daripada 1 tingkah laku yang
menjadi sasaran.
- Pelbagai garis
dasar merentasi tingkah laku
- Di bawah rekabentuk
ini 1 atau lebih tingkah laku yang terlibat ke atas seorang subjek.
Contohnya mengubah tingkah laku kanak-kanak itu bangun dengan baik dan
bercakap dengan betul. Dengan kata lain tingkah laku sasaran ialah
kanak-kanak itu bangun dengan baik dan bercakap dengan betul.
- Berdasarkan kaedah ini, treatment
(intervensi) boleh dilakukan secara serentak bagi kedua-dua tingkah laku
atau secara berasingan.
2. Pelbagai garis dasar merentasi situasi
- Di dalam rekabentuk ini, treatment/intervensi
digunakan ke atas 1 tingkah laku yang berlaku dalam berbagai situasi.
3. Pelbagai garis dasar merentasi individu
- Di dalam rekabentuk ini, 2 atau lebih
daripada seorang subjek yang terlibat dalam 1 corak tingkah laku.
- Biasanaya jika seorang terapis merasakan
rekabentuk ABA dan ABAB tidak sesuai, mereka akan menggunakan rekabentuk
pelbagai.
- Membandingkan
tindak balas average kumpulan yang besar kepada beberapa keadaan yang
berbeza.
- Lebih general dan tidak menunjukkan t/laku
yang tepat setiap individu dalam kumpulan tersebut. Terdapat 2 jenis:-
- Between subject design – menilai kesan
beberapa keadaan (p/ubah bebas) kepada t/laku (p/u terikat) kepada
beberapa kumpulan kajian.
- Within – subject design – menilai kesan
beberapa keadaan kepada tingkah laku kumpulan kajian.
- Quasi-experiment – sama dengan kajian
experimen tetapi subjek tidak dipilih secara rawak kepada kumpulan. Di
gunakan dalam seting gunaan(applied setting)
- Pengubah tingkah
laku mesti memastikan tingkah laku yang menjadi sasaran dengan tepat dan
jelas dan semua tingkah laku sasaran ini hendaklah diberi penerangan
dengan terperinci kenapa ia menjadi tingkah laku bermasalah dan bagaimana
tingkah laku yang sesuai itu diingini.
- Semasa menjalankan
setiap rekabentuk itu, pastikan mendapat kerjasama dari pada individu lain
yang boleh membantu terapis menjalankan program dengan berjaya.
- Pengubah tingkah
laku juga harus memastikan sama ada tingkah laku yang menjadi sasaran itu
hendak dikurangkan atau ditingkatkan atau ingin membentuk suatu tingkah
laku lain.
- Andainya terapis
ingin meningkatkan tingkah laku, beliau harus memikirkan apakah kaedah2
yang sesuai yang boleh dilaksanakan berdasarkan individu dan tingkah laku
sasaran.
- Terapis juga harus
memastikan jangka masa yang diperlukan bagi sesuatu tingkah laku itu
berubah.
- Terapis juga boleh
memikirkan teknik2 pintas yang lebih mudah dan senang dilakukan sebelum
sesuatu kaedah yang lebih sesuai dan kompleks digunakan.
- Sebagai seorang
terapis, andainya sesuatu perancangan rekabentuk itu tidak berjaya,
pertukaran kepada rekabentuk lain boleh dilakukan dengan mengambil kira
jangka masa yang sesuai.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan