Jumlah Paparan Halaman

Ahad, 20 Mei 2012

MENGENALPASTI APA YANG INGIN DIUBAH


MENGENALPASTI APA YANG INGIN DIUBAH


Tingkah laku sasaran dan tingkah laku matlamat
  • Pendekatan tingkah laku memerlukan kita mengenalpasti (pinpoint) tingkah laku sasaran yang perlu diubah. Selepas mengenalpasti, bolehlah menetapkan matlamat dan memulakan rawatan.
  1. Mengenalpasti dan mendefinisikan matlamat tingkah laku.
    • Matlamat (hasil) kadangkala terlalu umum untuk mereka teknik rawatan.
    • Matlamat tingkah laku yg memberi fokus kepada langkah-langkah yang akan menjurus kepada tingkah laku sasaran adalah perlu untuk mereka bentuk rawatan kepada tingkah laku sasaran tersebut.
    • Adalah penting untuk mengenal pasti sub matlamat apabila berhadapan dengan tingkah laku yang lebih kompleks.
    • Matlamat tingkah laku mestilah didefinisikan dengan jelas agar perubahan tingkah laku dapat dinilai.
    1. Mendefinisikan sasaran tingkah laku operan.
      • Tingkah laku sasaran mesti dikenalpasti supaya antecedent dan consequence tingkah laku tersebut diketahui.
      • Kesemua tingkah laku yang hendak diubah mesti didefinisikan dengan baik.
      • Mendefinisikan tingkah laku luaran adalah lebih mudah berbanding dengan tingkah laku dalaman.
        1. Eg . Penilaian sendiri ke atas pemikiran dan perasaan adalah subjektif. Mendefinisikan perubahan fisiologikal seperti degupan jantung memerlukan peralatan khas.
    • Adalah lebih baik mendefinisikan tingkah laku kompleks kepada beberapa siri/langkah (task analysis)
  1. Mendefinisikan sasaran tingkah laku responden.
    • Emosi, perkara disukai, tidak disukai adalah contoh tingkah laku sasaran responden.
    • Tingkah laku respondent – dalaman atau luaran atau kombinasi kedua-duanya. Rawatan boleh memberi fokus kepada setiap jenis atau kedua-duanya sekali.
    • Generelasi tindak balas boleh juga berlaku dengan tingkah laku respondent.
    1. Tingkah laku alternatif
      • Actions that interfere or are incompatible with other behavior.
      • A useful technique for reducing a target behavior is to encourage a person to replace it with an alternative response.
        1. Eg. Thinking "I can do it" instead of "I’ll never do well at this"
Bagaimana mengukur tingkah laku
  • Tingkah laku diukur dengan menilai data yang diperolehi.
a. Jenis-jenis data
  • Kekerapan (mengukur berapa kali sesuatu tingkah laku berlaku)– bilangan rokok yang hisap.
  • Jangkamasa (berapa lama tingkah laku itu berlaku)- jumlah masa yang diperuntukkan untuk bersenam.
  • Latency (mengukur jangkamasa sebelum tingkah laku berlaku) – masa diantara jam berbunyi dan bangun.
  • Kualiti (mengukur sejauhmana prestasi suatu aktiviti) – nilai yang diberikan kepada sesuatu aktiviti seperti tarian/nyanyian.
  • Peratusan – peratus penyertaan kepada sesuatu perkara.
Strategi untuk mengukur tingkah laku
  1. Penilaian langsung (Direct assessment)
    1. Tingkah laku boleh dinilai semasa tingkah laku berlaku.
    2. Pemerhatian boleh dilakukan samaada pemerhati berada dalam persekitaran tersebut atau pemerhati tidak dilihat oleh individu.
    3. Pemarkatan boleh dilakukan daripada rakaman pemerhatian.
  2. Penilaian tidak langsung
    1. Temuduga
    2. Self-report- soal selidik.
    3. Checklist- diisi oleh individu yang signifikan dengan individu yang dikaji.
    4. Ukuran Fisiologikal – digunakan untuk mengukur tindak balas fisiologi.
Observing Behavior: Behavior Sampling
  • Monitoring of all behavior is not always practical; alternative include:-
    • Interval recording records the presence or absence of behavior in short intervals. (eg. 1 min)
    • Time sampling continuously records behavior in a sample of short intervals (eg. The first 10 seconds of each minute)
Observing Behavior : Accuracy and validity
Observer must ensure accuracy and validity of observation.
    • Direct assessment is usually seen as accurate and valid.
    • Results of indirect assessment can be suspect.
    • Reactivity can reduce the accuracy and validity of observation. Reactivity is a process whereby people change their behavior because they know they are being observed.
Developmental and normative comparisons
  • What is considered normal behavior tends to change with age
  • Children may be unable to complete self-reports instruments
  • Children may be unable to record their own behavior
  • Children may be wary of observers and therapist who are strangers
  • Appropriate testing procedures tend to change with age.
Using data and doing research in behavior modification
  • Using data
    • Pendekatan modifikasi tingkah laku menggunakan kekuatan ukuran sesuatu masalah tingkah laku.
    • Untuk menilai keberkesanan sesuatu rawatan, kekuatan sesuatu masalah perlu dikenalpasti sebelum rawatan dilakukan. ( ini diperolehi dari baseline)
    • Data selalunya ditunjukkan dalam graf untuk dilihat dengan lebih jelas.
Doing research
Terdapat 3 jenis rekabentuk kajian yang biasa digunakan.
    • Intrasubject design- compare the behavior of an individual in several settings (eg. Baseline,treatment, and return to baseline)
    • Between subject design – compare the average performance of groups responding to different treatment conditions.
    • Within – subject design – compare the average performance of group of subjects responding to one treatment condition to the average performance of the same group under another condition.
Analyzing the functions of behavior
A. What is a functional analysis
  • Analisis fungsian menerangkan hubungan di antara tingkah laku dan antecedents dan consequences nya.
    • Dalam analisis tingkah laku operan- jelas dilihat tingkah laku, antecedents dan consequences.
    • Dalam analisis tingkah laku respondent, CS adalah antecedent, emosi dan reaksi tingkah laku kepada CR adalah tingkah laku dan consequence adalah hasil daripada tingkah laku.
B. Recording data for Functional analysis
    • Simpan setiap data dalam rekod yang berlainan
    • Penyimpanan data mestilah konsisten dari baseline sehinggalah rawatan.
    • Gunakan A-B-C log untuk mengkategorikan tingkah laku, consequences dan antecedents.
C. How to use a functional analysis
    • Analisis fungsian seharusnya meramal antecedent yang berkaitan dengan tingkah laku, bagaimana consequences yang berbeza boleh mengekalkan tingkah laku dan kenapa tingkah laku tidak berlaku seperti yang diharapkan.
Panduan untuk menentukan dan mengukur tingkah laku
  1. Definisikan tingkah laku sasaran
  2. Tentukan submatlamat2 yang boleh dicapai.
  3. Cari tingkah laku alternatif untuk tingkah laku yang berlebihan.
  4. Gunakan penilaian langsung (direct assessment) jika boleh.
  5. Kenalpasti tingkah laku emosional
  6. Periksa data sebelum menggunakannya.
  7. Rekodkan data serta merta. 

PENGENALAN KEPADA MODIFIKASI TINGKAH LAKU


                                 PENGENALAN KEPADA MODIFIKASI TINGKAH LAKU
                                                                                                                                               
Definisi Tingkah laku
  • Merujuk kepada semua perkara yang dilakukan oleh seseorang – tindakbalas kepada stimulus (peristiwa dalaman atau luaran).
  • Contohnya tindakbalas kepada soalan saya- jawapan anda adalah tindak balas kepada peristiwa luaran. Apabila anda lapar dan mencari makanan, anda bertindak balas kepada peristiwa dalaman.
Tingkah Laku Luaran Dan Dalaman
  • Tingkah laku luaran (overt) – boleh dilihat/diperhatikan.
  • Dua jenis – lisan dan motor. Tingkah laku lisan melibatkan bahasa, manakala motor pula melibatkan pergerakan badan. Terdapat tingkah laku luaran yang melibatkan kedua-duanya.
  • Tingkah laku dalaman (covert) – tidak boleh dilihat/ditunjukkan. Contohnya tindakbalas selepas mendengar lagu – mengingatkan kepada sesuatu – perasaan itu tidak dapat dilihat/diperhatikan. Diukur dengan menggunakan alat-alat tertentu.
Apakah yang bukan tingkah laku
  • Deskripsi personaliti atau trait seseorang adalah bukan tingkah laku- Penerangan yang umum selalunya tidak kosisten dan disalah ertikan.
  • Hasil sesuatu tingkah laku eg. Penurunan berat badan adalah bukan tingkah laku. Fokus kepada hasil tingkah laku akan mengganggu untuk mengenalpasti tingkah laku bermasalah.
Bagaimana tingkah laku berkembang
  • Sesetengah tingkah laku adalah diwarisi, manakala sesetengah lagi berkembang selepas dilahirkan.
  • Faktor baka lebih kepada fizikal yang melahirkan beberapa tingkah laku.
  • Pembelajaran yang terhasil daripada interaksi dengan persekitaran banyak mempengaruhi tingkah laku individu.
Membentuk dan mengubah tingkah laku melalui pembelajaran
  • Pembelajaran – perubahan tetap dalam tingkah laku yang terhasil daripada pengalaman.
  • Terdapat beberapa proses pembelajaran yang mempengaruhi tingkah laku manusia:
    • Pelaziman klasik
    • Pelaziman operan- antecedent, behavior and consequence define behavior situations
      • Antecedents – set the occasion for the behavior
      • Behavior – is what organisms do
      • Consequence –influence the future occurance in the behavior.
    • Modeling- pembelajaran melalui pemerhatian. Juga dikenali sebagai peniruan. Cth- Bandura menyatakan tingkah laku agresif diperolehi melalui modeling. Modeling boleh :-
      • Menghasilkan tingkah laku
      • Membentuk perkara baru
      • Mempengaruhi kekerapan tindakbalas
      • Membentuk tindak balas emosi
    • Proses kognitif- kognitif adalah pemikiran dan pemikiran boleh dikategorikan dalam tingkah laku covert. Contohnya sikap kendiri yang tinggi mempunyai hubungan positif dengan kejayaan seseorang.
  • Kedua-dua pelaziman ini boleh bertindak sendiri ataupun serentak dalam membentuk tingkah laku manusia.
Definisi Modifikasi Tingkah laku
  • Modifikasi tingkah laku adalah satu pendekatan therapeutic (terapi) yang berasaskan kajian saintifik dan kognitif. Tidak terdapat definisi yang muktamad mengenai definisi modifikasi tingkah laku, namun kebanyakan terapis sependapat terdapat beberapa ciri yang perlu ada untuk mendefinisikan konsep ini.
  1. Fokus kepada tingkah laku- jangan menggunakan label kepada tingkah laku. Lebih kepada:-
    • Kekurangan tingkah laku- contohnya kurang dari segi interaksi sosial, pembelajaran dan sebagainya.
    • Kelebihan tingkah laku – contohnya suka bergaduh, takut berlebihan dan sebagainya.
  1. Penekanan kepada pengaruh pembelajaran dan persekitaran.
    • Perubahan tingkah laku adalah hasil daripada pengalaman pembelajaran. Terapis tingkah laku memberi fokus kepada proses pembelajaran- bagaimana tingkah laku diperolehi dan bagaimana untuk mengubahnya.
    • Antecedent dan consequence adalah elemen persekitaran. Mengubah antecedent dan consequence boleh mengubah tingkah laku.
    • Terdapat limitasi kepada pendekatan pembelajaran- pemahaman kepada antecedent dan consequence adalah perlu untuk memahami bahawa terdapat beberapa tingkah laku yang sukar diubah disebabkan oleh pengaruh fisiologi ataupun budaya individu.
  1. Orentasi saintifik
    • Terapi tingkah laku menggunakan teknik terapi yang telah diuji menggunakan metod saintifik.
  1. Menggunakan metod pragmatik dan aktif untuk menggubah tingkah laku.
    • Teknik terapi tingkah laku dipilih berdasarkan kepada keberkesanannya dan bukan kepada teori semata-mata.
    • Teknik modifikasi tingkah laku terbahagi kepada 2 jenis yang kadangkala saling bergantungan iaitu:-
      • Metod tingkah laku – berdasarkan kepada pemahaman ke atas pelaziman operan, klasik dan modeling.
      • Metod kognitif – berdasarkan kepada bagaimana pemikiran akan mempengaruhi tingkah laku individu.
Perkembangan modifikasi tingkah laku
Teori dan kajian:-
  • John Locke – Tabula rasa
  • Pavlov dan Thorndike – Pelaziman klasik
  • Watson – Father of behaviorism
Perkembangan
  • 1950an – diterima oleh masyarakat.
  • 1960an – Journal Of Applied Behavior analysis – bidang ini terima secara formal.
  • 1970an – berkembang dengan pesat dan telah memasukkan proses kognitif.
Aplikasi efektif Modifikasi tingkah laku
  1. Keibubapaan dan hubungan ibu bapa dan anak
    1. bed-wetting
  2. Pendidikan
    1. classroom conduct
  3. Kesihatan dan sukan
    1. enhanced athletic performance
  4. Seting pekerjaan
    1. increase productivity
    2. improve safety
  5. Diri sendiri (Pengurusan diri sendiri)
    1. learn behavioral techniques to control own behavior.
    2.  

teori psikologi