Time
Out
- Time out
adalah satu teknik dimana subjek diasingkan daripada situasi yang
menyebabkan tingkah laku yang tidak kehendaki berlaku.
- Teknik ini
berbeza dengan teknik pelupusan sebab prinsip teknik pelupusan tidak
mengasingkan klien, tetapi setiap kali melakukan tingkah laku yang tidak
dikendaki, psikologis tidak memberi apa-apa bentuk peneguhan sama ada
positif atau negatif.
- Contohnya apabila pekerja merasa
bosan bekerja pada waktu petang menyebabkan prestasinya menurun, majikan
boleh menukarkan jadual bekerjanya pada waktu pagi sahaja.
Beberapa kaedah yang mudah dan cepat untuk
mewujudkan bentuk kawalan terhadap tingkah laku yang tidak diingini/membentuk
t/laku baru.
- Sasaran
mungkin individu dan juga kepada kelompok.
- Dikenali sebagai Behavioral Skills
Training Procedures. Komponennya adalah :-
- Pemodelan
(modeling)
- Arahan
- Rehearsal
- Feedback (Maklum balas)
MODELING
- Modeling
adalah satu teknik di mana terapis akan memberikan sampel ( contoh)
tingkah laku kepada individu dengan harapan individu tersebut akan
bertingkah laku sedemikian.
- Teknik ini
berdasarkan kepada prinsip pembelajaran melalui peniruan atau contoh.
Psikologis akan menunjukkan contoh tingkah laku yang dikehendaki, kemudian
klien akan melakukannya. Kejayaan klien melakukan akan diberi ganjaran.
- Contohnya
adalah dalam situasi kerja, untuk mengelakkan pekerja datang lambat ke
pejabat, majikan akan datang awal dengan harapan pekerja akan mengikut
tingkah laku majikan untuk datang awal.
ARAHAN
- Arahan
merupakan satu perlakuan lisan atau penulisan, dengan tujuan mengawal
suatu tingkah laku yang dingini atau membentuk tingkah laku yang baru.
- Arahan juga
merupakan suatu cara tradisi yang mudah dilakukan. Contohnya seorang guru
mahu semua murid dalam kelas diam - beri arahan "jangan bising".
- Tujuan
arahan berbentuk tulisan ialah supaya individu/kumpulan sasaran memahami
tempat-tempat tertentu. Contohnya tempat2 yang bahaya di tulis arahan
"danger".
- Kadangkala arahan juga digunakan
untuk membentuk tingkah laku yang baru seperti "berjalan
perlahan-lahan".
Bagaimana arahan boleh dilakukan dengan berkesan
- Arahan
berbentuk tulisan perlulah ringkas, mudah difahami - sekiranya penggunaan
tulisan panjang dan sukar difahami, ia tidak akan mencapai matlamat.
- Biasanya
hanya menggunakan beberapa patah perkataan tetapi membawa maksud yang
mendalam.
- Arahan
boleh dikemukakan dalam bentuk tulisan , gambar atau lisan.
- Arahan bertulis patut ditulis dengan
besar dan jelas supaya dapat dilihat dengan jelas oleh orang ramai.
REHEARSAL
- Memberi
peluang kepada subjek mencuba tingkah laku selepas sesuatu arahan atau pun
modeling dilakukan.
- Rehearsal
adalah komponen penting dalam behavioral skills training behavior kerana:-
- Terapis
tidak tidak pasti subjek telah mempelajari suatu tingkah laku sehingga
subjek melakukannya dengan betul.
- Memberi
peluang untuk memberi peneguhan kepada tingkah laku tersebut.
- Memberi peluang untuk menilai dan
membetulkan tingkah laku tersebut.
FEEDBACK
(MAKLUMBALAS)
- Selepas
rehearsal suatu tingkah laku, terapis harus memberikan maklumbalas kepada
subjek.
- Feedback
melibatkan pujian atau jenis-jenis peneguh yang lain untuk tingkah laku
yang betul dan pembetulan atau arahan lain bagi tingkah laku yang kurang
tepat.
- Terdapat
beberapa factor yang mempengaruhi keberkesanan feedback:-
- Harus
diberikan sejurus selepas suatu tingkah laku.
- Selalunya
melibatkan pujian (peneguhan lain) bagi tingkah laku yang betul dan
sekiranya kurang betul harus memuji juga beserta dengan pembetulan dan
arahan bagi tingkah laku yang kurang tepat.
KAEDAH
LAIN
BIMBINGAN
FIZIKAL
- Bimbingan
fizikal mementingkan atau memerlukan kontak fizikal.
- Kebanyakan
sentuhan fizikal bertujuan sebagai pengajaran sesuai membentuk tingkah
laku yang baru. Contohnya mengajar kanak-kanak menulis, menari, berenang
dsb.
- Bimbingan
fizikal memerlukan ketekunan dan kesabaran daripada ahli terapi bagi
mengajar kanak-kanak dan orang cacat atau individu yang berada di pusat
fisioterapi untuk membentuk t/laku yang baru.
- Bimbingan fizikal juga boleh
dilakukan bersama kaedah fading. Contohnya mengajar kanak-kanak menulis .
Contohnya diperingkat awal guru akan pegang tangan kanak-kanak dengan kuat
agar kanak-kanak boleh menulis huruf A. Jika guru rasa kanak-kanak boleh
menulis sendiri, pegangan itu akan dikurangkan. Keadaan ini dilakukan
sehingga kanak-kanak itu dapat menulis dengan baik.
DORONGAN
KEADAAN/PERSEKITARAN
- Kaedah ini
mementingkan persekitaran yang mendorong kepada sesuatu tingkah laku.
- Contohnya
di rumah - bertujuan untuk menggalakkan pembacaan di rumah. Ibu bapa boleh
menyediakan satu bilik "mini library".
- Contoh - di pasaraya semasa diadakan
jualan (sale) - hiasan dalaman pasaraya tersebut akan menggalakkan
kedatangan lebih ramai pelanggan.
Faktor
yang membolehkan pengubahan persekitaran
- Mengubah
keadaan/persekitaran yang sedia ada keapda satu keadaan yang lebih baik
dan menarik. Contohnya kalau malas membaca buku - boleh ubah persekitaran
iaitu memasang lampu yang terang.
- Boleh juga
mengubah aktiviti ditempat baru. Contohnya merasa bosan membaca dalam
perpustakaan - cuba membaca buku di bawah pokok berdekatan library.
- Mengubah
masa- cari masa yang sesuai, pagi, petang atau malam. Contohnya pengajaran
kepada kanak-kanak -pengubahan masa kepada waktu pagi sebih sesuai supaya
mereka tumpukan lebih masa kepada pengajaran.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan