Modifikasi
tingkah laku Respondent (Covert/Dalaman)
Pavlovian
Procedures
- Pavlovian Conditioning – Any
procedure by which an event comes to elicit a response by being paired
with event that elicits that response.
- Counterconditioning – the use of Pavlovian
conditioning to undo the adverse effects of earlier condtioning. Two main
types of counterconditioning:- Desensitization training and sensitization
training.
- Desensitization Training – Any form
of counterconditioning that reduces an inappropriate negative response to
an event.
- Sensitization Training – Any form of
counterconditioning that reduces an inappropriate positive response to an
event.
Rules
For counterconditioning
- Define target behavior
- Identify the stmuli to be paired
- Pair the appropriate stimuli
- Monitor results
Tingkah
laku yang dikawal oleh peraturan
Peraturan
(Rule)
- Peraturan
adalah deskripsi (lisan atau tulis) ke atas tiga perkara yang berkaitan
dengan peneguhan (A-B-C).
- Ia adalah
kenyataan dimana tingkah laku khusus akan dihargai dalam situasi tertentu.
Contohnya dalam majlis rasmi, apa tingkah laku khusus.
- Peraturan
hanya difahami apabila kita meningkat dewasa. Contohnya bayi atau
kanak-kanak kurang memahami peraturan berbanding dengan orang dewasa.
Orang dewasa memahami sekiranya peraturan dipatuhi, mereka akan mendapat
ganjaran/dendaan. Contohnya "Dilarang membuang sampah merata-rata,
denda RM500 akan dikenakan sekiranya anda melanggar peraturan ini".
- Peraturan
kadangkala dapat mengenalpasti peneguh/pendenda yang berkaitan dengan
sesuatu peraturan (nasihat, perintah/ ugutan).
Contingency
Shaped Behavior VS Rule-Governed Behavior. (Bentuk Kontingensi VS Tingkahlaku
yg dikawal peraturan.
- Contingency
Shaped Behavior (CSB) adalah tingkahlaku yang dipelajari berdasarkan
pengalaman lepas. Contohnya seorang kanak-kanak mengeluarkan kata-kata
kesat seperti dalam rancangan TV dan diteguhkan oleh rakan-rakannya.
- Rule-governed
behavior (RG) adalah tingkahlaku yang terbentuk akibat daripada peraturan.
- T/laku lebih mudah diperolehi melalui
RG berbanding dengan CSB.
Bila
peraturan berguna
- Perubahan
tingkah laku yg cepat diperlukan
- Pengunaan peraturan dengan betul akan
mengubah t/l dengan cepat daripada teknik seperti shaping, fading atau
kepupusan. Contohnya: Peraturan kod pakaian dan rambut di UMS.
- Apabila
kesan/akibat yg diberi utk t/laku terlaku lambat untuk peneguhan terus ke
atas t/laku.
- Contohnya ibubapa menggalakkan anak
belajar 1 jam pada setiap hari, dan peneguh yg paling sesuai adalah
membawa anak menonton wayang/makan pada hujung minggu, tetapi peneguh itu
terlalu lama jarak waktunya, oleh itu peraturan seperti, "jika awak
belajar selama 1 jam setiap hari, kami akan membawa anda menonton
wayang/makan pada setiap malam sabtu" dapat meningkatkan tingkah laku
bagi peneguhan yang lewat itu.
- Apabila
tingkah laku khusus akan membawa kepada denda semerta dan berat.
- Contohnya memfototstat/merujuk bahan
rujukan tanpa memberi penghargaan kepada penulis. Semua pelajar perlu
dimaklumkan peraturan seperti " menyalin daripada sumber tanpa
memberi penghargaan adalah plagiat dan boleh membawa kepada hukuman
akademik yang serious".
Mengapa
mematuhi peraturan yg didapati kesannya lambat?
- Walaupun peneguh yg dikenalpasti
dalam peraturan lambat bagi individu, orang lain mungkin memberikan kesan
yg semerta jika individu mematuhi peraturan. Contohnya peraturan sekiranya
anda belajar satu jam setiap hari, kami akan membawa anda keluar makan
pada sabtu malam". Ibu bapa mungkin berkata, selepas belajar pada
malam isnin,"bagus, teruskan usaha anda dan awak akan dibawa keluar
maka malam pada hari sabtu.
- Individu mematuhi peraturan dan
membuat kenyataan peneguhan atas diri sendiri. Sebaliknya jika gagal
mengikut peraturan akan membawa denda kepada diri sendiri.
- Interaksi respon-operan memberikan
latarbelakang peneguhan dimana jika ikut peraturan secara automatik diberi
peneguhan dan sekiranya gagal ikut peraturan akan didenda.
Maklumbalas
(Feedback)
- Maklumbalas adalah akibat daripada
tingkahlaku yg kita sendiri membuatnya. Contohnya membuat kerja yg baik
dapat komen yang baik daripada ketua.
- Merangkumi akibat yang mengubah
tingkah laku seperti peneguh dan pendenda, juga akibat yg tidak ada kesan
kepada tingkah laku.
MB (+ve) - pujian, penghargaan, ucapan tahniah
MB (-ve) - kritik, tak luluskan, pembetulan, buat
semula.
Keburukan
dan Kebaikan MB.
Kebaikan
- Penganalisa
t/l boleh menumpukan usaha ke atas membetulkan masalah melalui maklumbalas
daripada menjangkakan masalah yg tak wujud.
- MB
digunakan dengan efektif bagi mengubah t/l dalam organisasi - kebaikannya:
- Cara yg
mudah utk ubah t/l.
- Penggunaan
MB intensif utk memperbaiki prestasi kerja.
- Banyak
organisasi halang menggunakan insentif peneguh utk ubah t/l- strategi MB
yg memberikan maklumat mengenai kualiti kerja mereka boleh digunakan.
- Kelemahan - jika tindakbalas yg
salah berlaku, ada kemungkinan t.balas itu terus berlaku.
Jenis-jenis MB
- MB yg ditampal umum - keputusan
peperiksaan, prestasi syarikat. Kebaikan - murah, kelemahan - mewujudkan
perasaan malu.
- MB individu- diberikan dalam bentuk
bertulis atau lisan. Baik kerana tidak menyebarkan pencapaian individu
kepada org lain.
- MB bertulis - contohnya tugasan -
guru memberi MB pada tugasan tersebut.
- MB percakapan - seperti itu betul,
awak salah.
- MB yg diautomatikkan- melalui
peralatan seperti mesin- contohnya rakaman permainan badminton seorg
pemain akan diberi maklumbalas oleh jurulatih /org lain.
- Pengawasan
kendiri - prosedur dimana individu mengukur tingkah lakunya sendiri dan
mempeamerkan dalam carta. Contohnya pencapaian dalam setiap semester.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan