Jumlah Paparan Halaman

25158

Ahad, 20 Mei 2012

Modifikasi tingkah laku Respondent (Covert/Dalaman)


Modifikasi tingkah laku Respondent (Covert/Dalaman)
Pavlovian Procedures
  • Pavlovian Conditioning – Any procedure by which an event comes to elicit a response by being paired with event that elicits that response.
  • Counterconditioning – the use of Pavlovian conditioning to undo the adverse effects of earlier condtioning. Two main types of counterconditioning:- Desensitization training and sensitization training.
  • Desensitization Training – Any form of counterconditioning that reduces an inappropriate negative response to an event.
  • Sensitization Training – Any form of counterconditioning that reduces an inappropriate positive response to an event.
Rules For counterconditioning
  • Define target behavior
  • Identify the stmuli to be paired
  • Pair the appropriate stimuli
  • Monitor results   
Tingkah laku yang dikawal oleh peraturan
Peraturan (Rule)
  • Peraturan adalah deskripsi (lisan atau tulis) ke atas tiga perkara yang berkaitan dengan peneguhan (A-B-C).
  • Ia adalah kenyataan dimana tingkah laku khusus akan dihargai dalam situasi tertentu. Contohnya dalam majlis rasmi, apa tingkah laku khusus.
  • Peraturan hanya difahami apabila kita meningkat dewasa. Contohnya bayi atau kanak-kanak kurang memahami peraturan berbanding dengan orang dewasa. Orang dewasa memahami sekiranya peraturan dipatuhi, mereka akan mendapat ganjaran/dendaan. Contohnya "Dilarang membuang sampah merata-rata, denda RM500 akan dikenakan sekiranya anda melanggar peraturan ini".
  • Peraturan kadangkala dapat mengenalpasti peneguh/pendenda yang berkaitan dengan sesuatu peraturan (nasihat, perintah/ ugutan).

Contingency Shaped Behavior VS Rule-Governed Behavior. (Bentuk Kontingensi VS Tingkahlaku yg dikawal peraturan.
  • Contingency Shaped Behavior (CSB) adalah tingkahlaku yang dipelajari berdasarkan pengalaman lepas. Contohnya seorang kanak-kanak mengeluarkan kata-kata kesat seperti dalam rancangan TV dan diteguhkan oleh rakan-rakannya.
  • Rule-governed behavior (RG) adalah tingkahlaku yang terbentuk akibat daripada peraturan.
  • T/laku lebih mudah diperolehi melalui RG berbanding dengan CSB.
Bila peraturan berguna
  1. Perubahan tingkah laku yg cepat diperlukan
  • Pengunaan peraturan dengan betul akan mengubah t/l dengan cepat daripada teknik seperti shaping, fading atau kepupusan. Contohnya: Peraturan kod pakaian dan rambut di UMS.
  1. Apabila kesan/akibat yg diberi utk t/laku terlaku lambat untuk peneguhan terus ke atas t/laku.
  • Contohnya ibubapa menggalakkan anak belajar 1 jam pada setiap hari, dan peneguh yg paling sesuai adalah membawa anak menonton wayang/makan pada hujung minggu, tetapi peneguh itu terlalu lama jarak waktunya, oleh itu peraturan seperti, "jika awak belajar selama 1 jam setiap hari, kami akan membawa anda menonton wayang/makan pada setiap malam sabtu" dapat meningkatkan tingkah laku bagi peneguhan yang lewat itu.
  1. Apabila tingkah laku khusus akan membawa kepada denda semerta dan berat.
  • Contohnya memfototstat/merujuk bahan rujukan tanpa memberi penghargaan kepada penulis. Semua pelajar perlu dimaklumkan peraturan seperti " menyalin daripada sumber tanpa memberi penghargaan adalah plagiat dan boleh membawa kepada hukuman akademik yang serious".
Mengapa mematuhi peraturan yg didapati kesannya lambat?
  • Walaupun peneguh yg dikenalpasti dalam peraturan lambat bagi individu, orang lain mungkin memberikan kesan yg semerta jika individu mematuhi peraturan. Contohnya peraturan sekiranya anda belajar satu jam setiap hari, kami akan membawa anda keluar makan pada sabtu malam". Ibu bapa mungkin berkata, selepas belajar pada malam isnin,"bagus, teruskan usaha anda dan awak akan dibawa keluar maka malam pada hari sabtu.
  • Individu mematuhi peraturan dan membuat kenyataan peneguhan atas diri sendiri. Sebaliknya jika gagal mengikut peraturan akan membawa denda kepada diri sendiri.
  • Interaksi respon-operan memberikan latarbelakang peneguhan dimana jika ikut peraturan secara automatik diberi peneguhan dan sekiranya gagal ikut peraturan akan didenda.
Maklumbalas (Feedback)
  • Maklumbalas adalah akibat daripada tingkahlaku yg kita sendiri membuatnya. Contohnya membuat kerja yg baik dapat komen yang baik daripada ketua.
  • Merangkumi akibat yang mengubah tingkah laku seperti peneguh dan pendenda, juga akibat yg tidak ada kesan kepada tingkah laku.
MB (+ve) - pujian, penghargaan, ucapan tahniah
MB (-ve) - kritik, tak luluskan, pembetulan, buat semula.
Keburukan dan Kebaikan MB.
Kebaikan
  • Penganalisa t/l boleh menumpukan usaha ke atas membetulkan masalah melalui maklumbalas daripada menjangkakan masalah yg tak wujud.
  • MB digunakan dengan efektif bagi mengubah t/l dalam organisasi - kebaikannya:
  1. Cara yg mudah utk ubah t/l.
  2. Penggunaan MB intensif utk memperbaiki prestasi kerja.
    • Banyak organisasi halang menggunakan insentif peneguh utk ubah t/l- strategi MB yg memberikan maklumat mengenai kualiti kerja mereka boleh digunakan.
    • Kelemahan - jika tindakbalas yg salah berlaku, ada kemungkinan t.balas itu terus berlaku.
Jenis-jenis MB
    • MB yg ditampal umum - keputusan peperiksaan, prestasi syarikat. Kebaikan - murah, kelemahan - mewujudkan perasaan malu.
    • MB individu- diberikan dalam bentuk bertulis atau lisan. Baik kerana tidak menyebarkan pencapaian individu kepada org lain.
    • MB bertulis - contohnya tugasan - guru memberi MB pada tugasan tersebut.
    • MB percakapan - seperti itu betul, awak salah.
    • MB yg diautomatikkan- melalui peralatan seperti mesin- contohnya rakaman permainan badminton seorg pemain akan diberi maklumbalas oleh jurulatih /org lain.
    • Pengawasan kendiri - prosedur dimana individu mengukur tingkah lakunya sendiri dan mempeamerkan dalam carta. Contohnya pencapaian dalam setiap semester. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan